Kolekcinės monetos internete: kokią įtaką pardavimams turi skaitmeninės rinkodaros įrankiai?

Pasaulyje vykstanti globalizacija skatina privačius verslus keltis į skaitmeninę erdvę ir atveria plėtros galimybes tarptautinėje rinkoje. Nors tai labiausiai liečia privačius juridinius asmenis, neatsilieka ir valstybinis sektorius. Puikus pavyzdys – Lietuvos banko valdoma UAB Lietuvos monetų kalykla, kurios autorinius kūrinius šiandien internetu gali įsigyti pirkėjai ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Sėkmės istorija dalijasi Lietuvos monetų kalyklos Rinkodaros ir komercijos skyriaus vadovas Linas Veikalas, laikinai einantis įmonės vadovo pareigas, bei su Lietuvos monetų kalykla dirbančios marketingo agentūros „Sėkmingi“ vadovas Uosis Sturys.




Rinkos situacija privertė ieškoti naujų kelių


Sparčiai mažėjant apyvartinių monetų gamybos poreikiui, o kartu – ir pajamoms iš pagrindinės veiklos, Lietuvos monetų kalyklai teko ieškoti naujų veiklos krypčių, kurios leistų išlaikyti konkurencingumą rinkoje. 2020 m. atlikta galimybių studija parodė, kad kolekcinių monetų kūrimas – viena iš potencialių plėtros galimybių. „Kadangi iki tol Lietuvos monetų kalykla teikė tik gamybos paslaugas ir neturėjo patirties kuriant autorinius kūrinius, teko atlikti išsamų tyrimą – išanalizavome ir palyginome rinkos dalyvius, gaminių tendencijas, kainodarą bei platinimo kelius“, – apie kolekcinių monetų kaldinimo pradžią pasakoja L. Veikalas.

Vienas pirmųjų žingsnių nauja veiklos kryptimi buvo gauti kurios nors šalies centrinio banko licenciją monetoms kaldinti. Kadangi Lietuvos monetų kalykla nuo pat pradžių turėjo siekį kurti monetas globaliai rinkai, buvo sutarta dėl bendradarbiavimo su Naujosios Zelandijos monetų kalykla – ji suteikė licenciją monetų kaldinimui, o Niujė salos centrinis bankas suteikė nominalą, kuris atskiria monetas nuo įprastų medalių.


„Pirmąsias monetas išleidome 2021-aisiais. Pradžia buvo tikrai nebloga – per metus sukūrėme ir išleidome 21 unikalią kolekcinę monetą, o populiariausia tapusi monetų serija „Pasakos“ vis dar išlieka numizmatų dėmesio centre. Taip pat nemažai susidomėjimo sulaukia „Meilės mitų“ bei „Mitinių būtybių“ serijos“, – tikina Lietuvos monetų kalyklos Rinkodaros ir komercijos skyriaus vadovas. Pasak jo, sėkmingai išleistomis monetomis galima laikyti tas, kurių per pirmąjį mėnesį nuo išleidimo parduodama daugiau nei 50 % viso tiražo. „Tokių monetų praėjusiais metais turėjome 14. Galime pasidžiaugti ir keliais atvejais, kai visas monetos tiražas buvo parduotas išankstinės prekybos metu!“


Nors įmonė e. prekybą vykdė ir anksčiau, profesionaliai skaitmeninei rinkodarai daug resursų neskyrė. „Apsiribodavome pranešimais soc. tinkluose, tačiau pastebėję e. prekybos potencialą, išsikėlėme tikslą pirmaisiais metais padvigubinti e. pardavimus bei pritraukti daugiau užsienio klientų. Pirmiausia, gerokai išsiplėtėme e. parduotuvės asortimentą. Taip pat prireikė rimtesnio indėlio į skaitmeninę rinkodarą“, – teigia L. Veikalas. 2020-aisiais, prieš pradedant dirbti su agentūra „Sėkmingi“, Lietuvos monetų kalyklos pardavimai siekė beveik 91 tūkst. eurų, o 2021-aisiais, kuomet buvo iškeltas tikslas padvigubinti pardavimus, jie pasiekė beveik 455 tūkst. eurų, t. y. fiksuotas net 400 % augimas.


Pirmąjį 2022-ųjų pusmetį Lietuvos monetų kalyklos e. pardavimai, lyginant su pernai, paaugo net 453 % ir tikrai nežadama sustoti. „Šiuo metu įmonės strategijoje e. prekybos plėtra yra vienas iš prioritetų, todėl jai keliame aukštus tikslus ir skiriame daugiau resursų“, – paaiškina L. Veikalas.


Skaitmeninę rinkodarą patikėjo agentūrai


„Vienu pagrindinių Lietuvos monetų kalyklos gaminių platinimo kanalų pasirinkus prekybą internetu, suvokėme, jog klientų srautui pritraukti bus reikalingos skaitmeninės rinkodaros priemonės, tad ėmėmės tokio marketingo specialistų paieškų. Juos renkantis vadovavomės ne finansiniais kriterijais, o rekomendacijomis. Taip užmezgėme draugystę su agentūra „Sėkmingi“. Jų komanda įsiklausė į mūsų lūkesčius, sudėliojo skaitmeninio marketingo strategiją ir, vadovaudamasi analitiniais duomenimis, puikiai augino tiek klientų srautą, tiek pardavimus“, – dalijasi L. Veikalas.


Pasak Lietuvos monetų kalyklos atstovo, sklandų bendradarbiavimą lėmė ne tik partnerių profesionalumas, bet ir atvirumas, lankstumas. „Dirbant gamybos sferoje, ypač kuriant naujas, technologiškai sudėtingas monetas, planai ne visada sutampa su realybe, todėl labai svarbu mokėti prisitaikyti prie aplinkybių. Vertiname tai, jog „Sėkmingi“ nuolat pateikia gerų įžvalgų, kūrybiškų idėjų ir geba jas efektyviai išpildyti, tinkamai išnaudodami rinkodaros priemonėms skirtą biudžetą.“


Marketingo agentūrai „Sėkmingi“ vadovaujantis Uosis Sturys teigia, jog pradedant dirbti su nauju klientu, visuomet svarbu įsigilinti į to verslo specifiką, ištestuoti auditorijas ir suprasti vartotojo kelionę. „Su tokiu produktu kaip kolekcinės monetos dirbti nėra labai paprasta. Vis dėlto, per pirmus kelis darbo su Lietuvos monetų kalykla mėnesius nuodugniai ištyrėme Centrinės Europos rinką, surinkome bei išanalizavome duomenis ir ištestavome tam tikrus dalykus. Paaiškėjo, jog yra monetų, kurios labiau tinka dovanoms, o kitos labiau traukia kolekcionierius, besitikinčius vėliau jas brangiau parduoti antrinėje rinkoje. Kadangi pastarųjų perkamoji galia arba, kitaip tariant, gyvenimo laikotarpio vertė (angl. CLV customer lifetime value) yra didesnė nei dovanų ieškotojų, dėmesį sutelkėme į numizmatus tiek Google platformoje, tiek soc. tinkluose.“


Naujienlaiškių marketingas tebėra galingas


Agentūros vadovas džiaugiasi ir tuo, jog komandai pavyko pakeisti išankstines kliento nuostatas apie kai kuriuos skaitmeninės rinkodaros įrankius. „Vienas iš mūsų pasiūlymų buvo efektyviai išnaudoti ir plėsti turimą klientų duomenų bazę, supažindinant auditoriją su naujais produktais per naujienlaiškius. Ši mintis ne iš karto patiko mūsų klientui, tačiau netrukus pakeitėme jo nuomonę“, – pasakoja U. Sturys. Jam antrina ir Lietuvos monetų kalyklos l. e. p. generalinis direktorius: „Iš pradžių manėme, kad naujienlaiškiai nėra efektyvi priemonė, tačiau „Sėkmingi“ greitai sugebėjo sugriauti šį mitą. Mūsų auditoriją sudaro nuolatiniai klientai, todėl naujienlaiškiai – puikus būdas informuoti juos apie naujus gaminius ar pasidalinti monetų kūrimo užkulisiais.“


Naujienlaiškiai, pasak marketingo specialisto, yra beveik nemokamas marketingo įrankis (tereikia sumokėti mėnesinį platformos mokestį), galintis tikrai nemažai prisidėti prie e. pardavimų. „Įprastai naujienlaiškių komunikacija atsiperka, jei turima daugiau nei 1000 prenumeratorių. Pavyzdžiui, pradėjus dirbti su Lietuvos monetų kalykla, ši jau turėjo apie 18 tūkst. prenumeratorių, todėl nenustebino, jog pirmasis mūsų kurtas naujienlaiškis, kuriame pristatėme monetą „Mėlyna pasaka“, pasiekė pardavimų už beveik 8 tūkst. eurų“, – teigia U. Sturys. Be to, ši skaitmeninės rinkodaros priemonė leidžia automatizuoti kai kuriuos procesus, susijusius su paliktais prekių krepšeliais ar panašių prekių pasiūlymais klientui.


Ateityje Lietuvos monetų kalykla save mato kaip tvarią, daug lojalių klientų visame pasaulyje turinčią įmonę. „Norisi, kad Lietuvos monetų kalyklos vardas asocijuotųsi su nepriekaištingos kokybės, ilgaamžiais bei vertės neprarandančiais gaminiais“, – įmonės siekius pristato laikinasis Lietuvos monetų kalyklos vadovas. Taip pat vienas iš bendrovės tikslų – pasiekti 1 mln. apyvartą iš prekybos internetu ir gerai įsitvirtinti Vokietijos bei Austrijos rinkose, kuriose kolekcionavimo kultūra turi gilias tradicijas.